Четенето на поезия е самотно занимание.
В поезията няма фабула, не можеш
да си я разкажеш после с приятел. В поезията си сам с поета зад страниците и понякога
се срещате, понякога не. Но дори когато нещо те грабне, пак е трудно да се говори
за поезия, защото тя опира в болезненото у нас, разкрива нещо несподелимо.
За да споделиш несподелимото, трябва
да го разкажеш, трябва да превърнеш в история нещо, което е по същината си миг,
каквато е поезията. Или да я анализираш и с това да рационализираш усещане или емоция,
които не са искали да бъдат анализирани, а споделени.
Да пишеш за поезия е като до описваш
красотата на цвете. Трудно е да не го нараниш.
Но когато нещо се връща в ума ти,
тогава знаеш, че усилието си струва.
Така беше с "Милост към езика"
на Боряна Кацарска. С Боряна Кацарска ме свързват, по някакъв начин, Боеций и есента - тя го е превеждала, аз съм го чела. А сега съм чела и стихосбирката й, преди седмици. И ето ме, обикалям си из стаите, а из главата ми като фраза от песен се
връща пак и пак поантата на последното стихотворение от стихосбирката, което е дало
и заглавието й: "... и милост към езика!". Така е, в главата ми, с удивителна.
И след като часове наред това продължава да се повтаря, накрая просто се налага
да си отворя книжката, за да погледна пак за какво беше тази фраза. Ето я, последната
строфа, в самия край на всичко:
"да се завърнеш
в себе си събран
да отговориш
без да си повикан:
свободен поглед
уталожен ум
и милост
към езика."
Но това не е спойлер, не ви развалям
четенето. Това е финал, от който можеш да се върнеш към началото, да разгърнеш страниците,
от края назад, и от начало до край, и да препрочетеш всички отсенки на годината, всички нюанси на сенките,
всички цветове на сезоните.
"Отсъствията хвърлят дълги
сенки
и все по-настъпателно мълчат.
От май до май голямата година
описва хипнотичния си кръг"
Докато чета поезията на Боряна
Кацарска, си мисля, че тя е хроматична. В първия момент дори не съм сигурна какво
точно означаваше това, събирам асоциации от отминали знания. Стихотворенията й,
мисля си, са хроматични - едновременно наситени на цвят и монотонни. Като все по-настъпваща
есен, наситена на цветове, миризма и меланхолия. Стиховете й съчетават сладост и
отсъствие, спокойствие и наситен порив.
Хроматична поезия - едновременно
сдържана и копнежна.
Най-сетне проверявам какво е това
"хроматизъм": "Хроматизмът (от старогръцки χρομα – „цвят“) е музикален термин, с който се
обозначава повишаването или понижаването с половин тон на основната степен".
Това е. Музика в цветови нюанси, изменение на непроменливото.
"Тук бавно оцеляват
имената,
тук светлосенки и
треви растат.
Да повървим по тази
улица,
която
отколешна е като
римски път."
Но тази меланхолия,
тази наситена и страшна в самотата си есен - преминава в зима - и от самото
отрицание на живота, изпод снега, той, животът, пак покълва ("Преображение").
Така, неусетно, всичко се завръща към извора си. А аз, започнала от края на стихосбирката, ще завърша
с част от първото стихотворение в нея, "Изречение":
"Пътеката пресъхва
като извор
просмукал се обратно
във земята,
а тялото съвпада
със душата,
разтваря се на думи
и на атоми."
Милостта да се разториш
на градивните си части и да съвпаднеш, най-сетне, с тях. Със себе си.
[Боряна Кацарска, "Милост към езика",
изд. къща "Жанет 45",
оформление Яна Левиева,
редактор Екатерина Йосифова]
[Боряна Кацарска, "Милост към езика",
изд. къща "Жанет 45",
оформление Яна Левиева,
редактор Екатерина Йосифова]
No comments:
Post a Comment